האם כדאי לבנות במכולות?

לבניה במכולות יש הגיון כלכלי, שיקול אקולוגי, ואפשרות לדיור בר השגה לציבור נרחב, צעיר, פתוח לחידושים ובעל מודעות סביבתית.


לאחרונה פנתה אלי אדריכלית ידועה, נושאת תארים מרשימים ועטורה בפרסים בינ"ל. "אני מציעה לך להקים יחד מרכז המחשה לבניה במכולות. אני אתכנן אותו, אתה תבנה ויחד נקים מערך הדרכה והמחשה לבניה ירוקה במכולות".

לבניה במכולות יש הגיון כלכלי, שיקול אקולוגי, ואפשרות לדיור בר השגה לציבור נרחב, צעיר, פתוח לחידושים ובעל מודעות סביבתית. "את התשובה" אמרתי "אתן לך באמצעות סיפורו של בית מכולות אותו בנינו לאחרונה ואת המסקנה תסיקי בעצמך".
לאחרונה בנינו בית מכולות לזוג מקסים באחת ההרחבות בקיבוצי מרכז הארץ. הזוג, הגיעו אלינו עם תכנית אדריכלית לבית מכולות. "אנחנו לא בונים במכולות", לחילופין הצענו לבנות את הבית משלד פלדה וחומרי בידוד מתקדמים. הזוג שדבק בחלום הבית הירוק לא התרצה והמשיך בחיפושיו אחרי חברה מבצעת שתגשים את חלומם. רצה הגורל ובית המכולת אלינו בדלת האחורית, למרות הסירוב הראשוני נכנסנו לביצוע הפרויקט.


תכנון אדריכלי לבית מכולות

התכנון האדריכלי של הבית נולד מכמה הנחיות עקרוניות של בעלי הבית העיסוקים המקצועיים של בני הזוג הכתיבו שני שימושים ייחודיים. האישה, היא מתכנת ובונה תפאורות, זקוקה למרחב עבודה גדול בבית, מאחר ותפאורות יכולות להיות גדולות במיוחד ופתרון של בניית חלל מקורה היה יקר מידיי, נולד הרעיון של מבנה שהקומה השנייה שלו תבלוט כך שייווצר גג לבונה התפאורות כשהתפאורה עצמה נמצאת בחצר הפתוחה. בן הזוג העוסק בתכנון והקמה של גינות נוי, זקוק לגישה ישירה ממכונית השרות שלו למרחב אחסון לכלי עבודה גדולים. בנוסף הסבירו בני הזוג, בבית יחיו בהרמוניה כלב ומספר חתולים שיש לאפשר להם גישה ישירה לחצר הבית.

הפתרון האדריכלי, היה כזה: מבנה בן שתי קומות כאשר קומת הקרקע מכילה את חדר השינה הראשי עם חדר אמבט צמוד, ממ"ד ויציאה למשטח העבודה, מבואת כניסה עם מדרגות לקומה שמעל ומחסן כלים מאחורי המדרגות. המדרגות מובילות אל הקומה השנייה שבו יש חלל גדול המתחלק בין מטבח ופינת אוכל, פינת עבודה סגורה וסלון עם יציאה למרפסת רחבת ידיים. הקומה השנייה מונחת במאונך לקומת הקרקע וחלקה תלוי באויר.


הפתרון ההנדסי
הפתרון ההנדסי היה כזה: ממ"ד ויסודות אנחנו יוצקים בשטח בשיטה הקונבנציונאלית, שתי מכולות צמודות יהוו את קומת הקרקע ושתי מכולות צמודות יונחו מעל ובמאונך לקומת הקרקע ויהוו את הקומה השנייה. צמד המכולות המיועד לקומה העליונה יונח בחלקו על גג המכולות של קומת הקרקע, בחלקו על גג הממ"ד וחלקו ירחף באוויר כדי לשמש גג לפינת העבודה החיצונית.

עד כאן הכול פשוט וברור מכולות מתוכננות לעמוד האחת על גבי השני וניתן לערום גם עשר מכולות זו על גבי זו, אבל איך מניחים מכולות האחת מאונכת על השנייה? ואיך מחברים שתי מכולות לחלל גדול אחד? הפתרונות ההנדסיים שנמצאו היו פשוטים: כדי לחבר זוג מכולות יש להסיר את קיר האורך בכל מכולה וכדי למנוע את קריסת הגג יש לחזק את הפתח בעמודים וקורות פלדה, מאחר ומכולות לא נבנו לשאת משקל לרוחב המכולה נבנתה שלדת פלדה נושאת שהונחה על גג הממ"ד ולרוחב המכולות בקומת הקרקע ועל שלדה זו הונחו זוג המכולות שיהוו את הקומה העליונה.

גזרנו פתחים לחלונות, דלתות וויטרינת יציאה למרפסת, שמרנו על דלתות המכולה בקומת הקרקע כך שישמשו פתח למחסן הכלים, לעומת זאת בקומה העליונה שמרנו זוג דלתות לקישוט והסרנו זוג שני כדי לפנות מקום למרפסת עם חלון צרפתי המצטרפת לחלק המרחף מעל פינת העבודה החיצונית. גזרנו פתח בחלק העליון של מכולה אחת ובחלק התחתון של המכולה שמעליה כדי לפנות מקום לגרם המדרגות. את גרם המדרגות בנינו מפלדה תעשייתית חשופה. כדי למנוע מדרגה ביציאה למרפסת בקומה העליונה היה צריך להגביה את הרצפה ולכן בנינו עוד שלדת פלדה שתונח מעל גג המכולה של קומת הקרקע ובנינו גרם מדרגות מפלדה חשופה המוביל ישירות למרפסת הקומה העליונה, כך נוצר קשר ישיר בין הסלון ומרפסת הסלון עם הגינה בקומת הקרקע.

כדי למנוע התחממות הבית בימי הקיץ הלוהטים חיפינו את כל הבית בלוחות מבודדים עמידים לשמש ולגשם ואת חיפוי הקיר הפנימי בתוך הבית, בנינו בקיר ניצבים המכיל יריעות בידוד ומעליהן לוחות גבס בשתי שכבות. לבקשת הדיירים ריצפנו את הבית במרצפות טרצו עם שטיח של מרצפות מעוטרות במבואת הכניסה.
התוצאה, בית ייחודי למראה עם חיפוי בטיח אקרלי מודרני, עם חלק מרחף וחלקים השומרים על מראה דלתות המכולה המקוריות.
 

בניה אקולוגית או לא?
לדיון עד כמה בניה מסוג זה היא אקולוגית אין לנו תשובה מוחלטת. רעיון ה"שימוש החוזר" במבנה קיים הוא נכון ואקולוגי, חסכון אנרגיה בהתכת המכולות תוך מניעת פליטת מזהמים. בפועל לא ניתן היה לעשות "שימוש חוזר" במכולות שיצאו מכלל שימוש, בגלל איכותם הנמוכה. נאלצנו להשתמש במכולות תקינות, שעדיין ניתן להשתמש בהן לתפקידן המקורי. בתהליך העבודה הסרנו חלקים גדולים משלדת המכולה וגם חלקים אלה ישלחו להתכה. כדי לחזק את שלד המבנה עשינו שימוש בקורות פלדה בדיוק כפי שאנחנו עושים בבניה ללא מכולות. גם התוצאות בקיצור משך הבנייה ואיכות הבידוד זהות לבניה המתקדמת לשיטתנו.

אז מצד אחד אנחנו גאים ב"בית המכולות" שבנינו אבל מצד שני אנחנו מקבלים חיזוקים לסירוב שלנו לבנות שוב בתי מכולות, שיטת הבניה המתקדמת שלנו היא יותר אקולוגית, יותר יעילה ויותר נכונה הנדסית.

ולתחילת הסיפור, התשובה שנתתי לאדריכלית היא ברורה, נוכל להצטרף לטרנד העולמי של בניה במכולות אבל הפתרון שאנחנו נותנים בבניה מתקדמת עדיף בכל קנה מידה.

מאת: יהודה וידר